Teknisk information
Produktion
Milab begyndte at producere mikrofoner i Sverige for 70 år siden. Alligevel er alle deres mikrofoner lavet i hånden på fabrikken i Helsingborg, Sverige.
Med hver mikrofon er et individuelt plot med frekvensrespons og følsomhed vedlagt. Matchede par er tilgængelige efter anmodning.
Alle modeller er udviklet af Milab i deres laboratorier og testet i deres akustiske kammer. De har eget servicepersonale, service og indstilling af alle mikrofoner.
Livstids garanti
Milab indførte en livstidsgaranti for alle mikrofoner solgt i 1997 og senere.
Dette var en naturlig følge af, at meget få mikrofoner var blevet returneret til fabrikken til reparation.
Uanset hvilken model du har fra Milabs sortiment, dækkes det af deres livstidsgaranti. Hvis din mikrofon brydes ned, skal du kontakte det sted, hvor du købte den, som reparerer den eller sender den til Milabs serviceafdeling i Sverige.
Garantien dækker ikke skødesløs eller ukorrekt håndtering, forsætlig eller utilsigtet, såsom fysisk uagtsomhed, elektrisk overbelastning mv.
2700 Rektangulær kapsel
“Denne kapsel er meget speciel. Årsagen til, at Milab lavede den rektangulært var, at alle normale kapsler som er cirkulære som en tamburin, vil have en resonant peak, som meget ofte er i mellemtoneområdet. Milab fandt ud af, at ved at lave en rektangulær kapsel brød man den resonans op og flyttede den højere op i frekvensenområdet, hvor den var mindre farlig. Den blev flyttet ud af det kritiske mellemtone-område. Så den kapsle er i en klasse for sig selv”.
Kavi Alexander – Grammy prisvindende ingeniør og ejer af Water Lily Acoustics
Milab 2700 kondensator kapsel, bruger to halvdele, som er monteret i en enhed til en “rektangulær stor dobbelt membran kapsel”. Princippet i en sådan en dobbelt “back ti back” membrankondensator blev først beskrevet i 1935 af Braunmuhl og Weber (artikel i Hochfrequenztechnik und Elektroakustik). Hver side af kapslen har et kardioid mønster. Ved at tilføje eller fratrække de to signaler kan alle mønstre fra omni til figur otte opnås.
Næsten alle fremstillede mikrofonkapsler i verden er cirkulære. Milab Mikrofoner har altid haft til formål at lave små mikrofoner med en stor lyd, og en af fordelene ved den rektangulære kapsel er muligheden for at passe den ind i små mikrofonlegemer. Kapslen er mere end 1 tommer i længden, men bredden er meget mindre.
2700 rektangulære kapsel blev udviklet i løbet af 50’erne og 60’erne og blev brugt i flere mikrofonmodeller – mange betragtes som klassikere i dag. I 2006 blev kapslen moderniseret, hvilket betød forbedret frekvensrespons og lavere selvstøj. Den nye version af kapslen går internt med navnet 2900 og blev først brugt i DC-196.
Membranen er en polyesterfilm dækket af et tyndt lag aluminium, hvilket giver gode elektriske egenskaber såvel som lav vægt. Vægten, membranstivheden og stivhed i luftrummet er alle egenskaber, som påvirker højfrekvensresponsen såvel som det transiente respons.
Membranens hovedbevægelser er naturligvis ind og ud fra bagpladen uanset formen, men nogle sekundære effekter kan være mærkbare.
Akustiske fordele
De akustiske egenskaber af en rektangulær form er noget anderledes end den cirkulære form. Hvis mikrofonen er placeret lodret, så membranets længere akse er oprejst, vil den udvise et bredere retningsmønster i vandret plan end i lodret. I det vandrette plan vil kapslen fungere som en lille diameter mikrofon med bedre frekvensegenskaber end en stor cirkulær membrankapsel. Det reagerer på samme måde som en line-array højttaler gør. Dette kan være til stor gavn, når du forsøger at minimere spild eller refleksioner fra specifikke retninger.
Forskel mellem frontal og side (90 °) frekvensrespons – 2700 kapsel
Figur 1. 2700 kapsel Forskellen mellem frontal og side (90 °) frekvensrespons – typisk 1 tommer kapsel
Figur 2. Typisk 1 tommer kapsel
Kurverne til venstre og højre viser uoverensstemmelser mellem de to mikrofoners front- og sidefrekvens-respons. De blev målt til 90 ° i vandret plan.
Mekaniske forskelle
Rektangulære former har forskellige mekaniske resonansfænomener end cirkulære. I 2700 beregnes længden og bredden således, at peaks i længderetningen aldrig falder sammen med toppe i bredderetningen.
Resumé af fordele sammenlignet med konventionelle kapsler
Off-akse-svaret er glattere og mere konsekvent. Dette er en af grundene til, at de simulerede kapsler i SRND 360 fungerer så godt. Følgende citater fra magasin anmeldelser af Milab-mikrofoner med rektangulære kapsler bekræfter denne erklæring: “Off-akse-respons på cardioid-indstillingen er ekstremt glat og konsekvent med minimal farvning.” (Resolution Magazine på DC-196) – “Dens mest imponerende træk er den tydelige mangel på tonal farvning, da lydkilder bevæger sig fra aksen til retningsmønstre.” (Resolution Magazine på DM-1001).
Dimensionerne af den rektangulære kapsel gør det muligt for os at bygge nogle af de mindste stor-membran mikrofoner på markedet. DC-196, DC-96C og DC-96B er mærkbart mindre end konventionelle LDC-mikrofoner og forveksles ofte med små membran-mikrofoner på grund af deres størrelse.
Den rektangulære form eliminerer resonant peak´et i mellemtoneområdet, hvilket er en negativ konsekvens af store cirkulære membran kapsler.
De vandrette og lodrette polare mønstre er ikke identiske (den vertikale er smallere), hvilket gør mikrofonerne endnu mere alsidige. Når man miker en akustisk guitar up, ved f.eks at placere mikrofonen lodret foran guitarenvil den opfange flere strenge og ved at placere den vandret, vil den opfange mere af kroppen og mindre af strengene.
Bedste af begge verdener: Den rektangulære kapsel kombinerer den overlegne opløsning og off-axis respons fra en lille membrankondensator med følsomheden og lav selvstøj fra en stor membran kondensator.
Læs mere om akustik:
Acoustics and Vibration Animations – by Dan Russell, Ph.D.
Animations of Acoustic Waves – Institute of Sound and Vibration Research at the University of Southampton
Referencer:
Backus, John, The Acoustical Foundations of Music, 2nd Ed, W. W. Norton, New York, 1977, ISBN 0393090965
Berg, Richard E. and Stork, David G., The Physics of Sound, 2nd Ed., Prentice Hall, 1995, ISBN: 0131830473